Amsterdam!


I lördags åkte jag och mina fina tjejer till Amsterdam över dagen och det blev en grymt bra dag! Amsterdam är en häftig stad full av kontraster... Resan började "tidigt" på morgonen, vid åtta, och därför ser vi ganska trötta ut på de första bilderna.

Jag och italienska Rosa på tåget

 

Ungerska Sofia och spanska Julia på tåget

 

Finns massor av vatten i Amsterdam, och många vackra broar som de här!

Det verkar också vara populärt att bo i husbåtar, och cyklar finns ju överallt här...

 

Vädret var inte på sitt bästa humör, det var ganska kallt och blåsigt...

(Men kan upplysa om att idag känns det som mars-april värme i Nijmegen, soligt och fint! :-))

 

Tillsammans med bokstäverna man tydligen "måste se" när man är här...

 

Utanför Van Gogh-museet (som vi inte gick in i pga. att det var dyrt och lång kö...)


En annan söt bild av staden...

 

De hade en blomstermarknad, med bl.a. en massa tulpaner...

(Mamma: Dit får jag ta med dig när du kommer! ;-))

 

Vissa hus ligger så nära vattnet!

 

Vacker stad!

 

Som jag nämnde i början är Amsterdam en stad av kontraster... Å ena sidan är staden väldigt vacker med allt vatten och gamla byggnader (längtar till att se staden på våren med alla blommor och så också!). Det finns många museum och restauranger osv. Men om man bara går någon gata från allt det här vackra så finns det mängder av coffeshops där folk röker på, så mycket att man nästan blir hög av att gå runt på gatorna! ;-)

 

Men det värsta är all prostitution som sker så öppet... Även om jag visste delvis hur det går till här fick jag en chock när jag såg de unga östeuropeiska tjejerna stå i bara underkläder i skyltfönster och sälja sig själva.  De bara stod där och såg så ledsna och tomma ut i ögonen...  Och det var inte ett skyltfönster, utan ksåg kanske 20-30 tjejer på flera gator som såldes på samma sätt som man säljer en tv eller dator... Det är nog bland det värsta jag någonsin har sett, även om jag är glad för att jag fått upp ögonen för det och kan jobba för att stoppa det i framtiden. Extra hemskt var det eftersom vi har pratat mycket om trafficking i skolan under höstterminen, så jag vet att de allra allra flesta tjejerna jag såg där är människohandlade dit och inte är där för att de vill, utan för att de inte har något val...

 

Det blev ett hemskt avslut på inlägget, men det här gjorde så stort intryck på mig den dagen så jag kände att jag ville dela med mig av det. Och det kan nog vara bra att tänka på att bakom den vackra fasaden av en stad kan något helt annat dölja sig...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0