Välkomstfest! :-)


Igår var det första "riktiga" dagen här, och det var dags att delas upp i mentorgrupper och festa tillsammans för att lära känna varann! :-) Träffade massa trevliga människor från en mängd olika länder - spännande! Älskar att träffa nytt folk och speciellt när man kommer från olika ställen... I min mentorgrupp var det Rosa från Italien,  Julia från Spanien, Tien från USA/Vietnam, Sofia från Ungern, Mac från Scotland, Claire från Canada, Micholaj från Polen, Mike från Cypern, Amber och Brenton från USA och Serena från Italien. (Med reservation för att jag glömt någon...) Alla verkade supergulliga, men har nog redan hittat några favoriter som jag förhoppningsvis kommer umgås mycket med här nere! :-)

Sofia, Rosa, Maria (från Italien), Tien och jag på studentpuben...

 

Ewa från Polen och Victoria på studentpuben

 

Vi började kvällen igår med att sitta och prata på Cultuur Café på campus medans vi väntade på att alla skulle komma och bli indelade i grupper. Sedan fortsatte vi till universitetsrestaurangen Refter där vi skulle äta middag. Det var väldigt billigt där (3-4 euro/portion), men maten var riktigt äcklig så jag kommer nog inte bli en stammis där ändå. Fast holländarna sa att kvaliteten kunde variera, så får väl se hur menyn ser ut innan jag beger mig dit iaf, är ju lite kräsen... :-) Sedan fortsatte kvällen hemma hos en kompis till faddrarna med en del öldrickande (verkar som det är öl som gäller här, så får väl lära mig att gilla det), namnlekar och vidare prat. Pratade bl.a. med en av faddrarna som hade pluggat ett tag i Växjö och tillbringat hela julen campandes utomhus i Sverige och Norge, en annan av faddrarna gillade att resa till obskyra platser i östeuropa (spännande!) och amerikanen Tin som älskade svenska idol och speciellt Darin och Agnes - trodde inte att någon utanför Sverige skulle vara intresserad av det programmet... :-)

Sedan avslutade vi kvällen på studentpuben som ligger i samma studentkomplex som jag ska bo i sen, och de har tydligen erasmus (utbytesstudents)-kväll där varje tisdag, och med det avståndet gissar jag att jag kommer vara där en del... :-)


Min utsikt just nu i hotellbaren där jag sitter och skriver...

Sedan har jag insett att det viktigaste härnere är att äga en cykel (alla cyklar överallt hela tiden), så en sådan ska jag införskaffa ganska snart med. Tydligen ska det finnas affärer i stan där man kan köpa begagnade cyklar för ca 50 euro, så ett sådant inköp blir det nog i slutet av veckan (lägger upp bilder då!).

Ikväll är det dags för stadsrundtur, middag med mentorgruppen på en italiensk restaurang och sedan en pubrunda. Att vi ska vara i stan passar oss väldigt bra, eftersom vårt hotell ligger nära stan, men desto längre från universitetet... (Igår kväll gick vi en halvtimme hem, eftersom det knappt går några bussar och vi inte har köpt cyklar än.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0