Firande av den ungerska revolutionen...!


Igår kom jag tillbaka till Nijmegen igen efter en underbar vecka i Sverige (skriver mer om det i ett annat inlägg), och jag möttes av sol och nästan 15 grader varmt tror jag, så satt ute i solen utan jacka - underbart! (Idag har det inte vart lika varmt, men det pratar vi inte om... ;-))

Sedan passade jag på att fira min återkomst på ungerskt vis hemma hos Mihály, som bjöd på ungersk mat. Tydligen är den 15/3 en speciell dag i Ungern, och de firar en revolution som ägde rum då (oklart vilket år och från vem...)!

Alla ungrarna som var där framför sin flagga. Stackars Zsofia var sjuk! :-(

(Bilden är lånad från Brittanys facebook.)

 

Maten de bjöd på var någon form av potatis, lök och något mer ihopkokt liknande rotmos med korv i, och det var riktigt gott! Men jag hann bli rejält hungrig innan maten serverades eftersom de bjöd oss dit på middag 19.30, men vi åt närmare 22.30. Det är olika det där med tider i olika länder! ;-)

 

Maten vi bjöds på, och det var mycket godare än det ser ut! ;-)

(Bilden är lånad från Brittanys facebook)

 

Eftersom jag var trött efter resan och skulle upp och ha lektion tidigt imorse så åkte jag hem efter middagen, men jag hörde rykten om att det serverades "ungersk tequila" senare under kvällen, och den skulle tydligen intas med salt, lök och chili... Har tidigare testat ungersk Pálinka, vilket är ganska speciellt, och väldigt starkt. Men blir spännande att testa denna kombinationen någon annan gång (även om det inte låter särskilt gott...).



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0