Alla dessa helgdagar... :-)


Just nu har jag lite besök här i Nijmegen och det är mycket trevligt att få visa runt lite och sådär... Igår var vi och åt på "den portugisiska båten" med supergod mat, och medan vi satt och åt såg vi solnedgången över floden, riktigt fint. Sedan avslutade vi kvällen med en promenad på bron för att titta på utsikten över staden. Idag har jag visat runt lite i skolan och hemma hos mig, och vi åt lunch tillsammans med Mac och Malin. Malin visade oss också att man kan åka högst upp i Erasmusbyggnaden (en skolbyggnad som är Nijmegens högsta) och titta på utsikten. Annars tyckte de att mitt rum var finare än de tänkt sig och köket mer kaotiskt. :-) Ikväll ska vi ut och äta igen, har inte riktigt bestämt var, men blir kanske "pannkaksstället". De skulle också kolla på att hyra en bil, så imorrn blir det kanske en utflykt till västra Holland som är lite mer "typiskt Holland" med tulpaner, väderkvarnar och små kanaler.

Jag på bron framför min vackra stad... ;-)

 

Men det jag egentligen ville skriva om idag var alla helgdagar de firar i det här landet, och att de firar dem så mycket (eller i alla fall stänger skolan och gymmet och sånt där). I vanliga fall är skolbiblioteket alltid öppet 8.30-22 eller 9-17 på helger, så det är bra öppettider, men när det kommer någon liten helgdag så stänger de ner helt. De senaste två veckorna har de haft helt stängt pga. påsk under fyra dagar, stängt pga. queensday i en dag och imorrn ska de ha stängt pga. "frihetsdagen". Jag har egentligen inget emot att de firar en massa saker, det är mest att de får för sig att stänga allt medans de gör det, hjälper mig inte att plugga till min tenta direkt... ;-)

 

Det de firar denna gången verkar i alla fall vara dels "memorial day" idag för att minnas alla soldater som dog under andra världskriget, så det är väl inte så mycket firande, mer sörjande och alla flaggor hänger på halv stång. Men imorrn firar de befrielsedagen så de firar att de blev fria efter andra världskriget och det är nog desto gladare! Men trots det borde de ju kunna hålla nåt bibliotek öppet i alla fall, tror inte att biblioteken hemma i Göteborg stänger så ofta, åtminstone inte allihop, annat än på typ jul och nyår... Jaja, får väl se det positiva i det och gå ut och fira lite jag med! Hur de nu firar det... När man flyttar till ett nytt land borde man få en manual i hur alla deras traditioner ska firas! ;-)

 

Haha, när jag sökte på befrielsedagen på holländska på google fick jag upp denna bilden, är det såhär jag ska klä mig när jag firar imorrn undrar jag då? ;-)

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0