Belgien!!!


Är precis hemkommen från en fantastisk Belgienresa tillsammans med söta Anna från England. Vi lyckades se och göra väldigt mycket på bara ungefär 48 timmar i landet och det kändes som vi var borta en vecka eller nåt... Nijmegen kändes väldigt avlägset när vi kom tillbaka! Det hände så mycket och vi tog så mycket kort att jag inte riktigt vet vad jag ska skriva, men här kommer litegrann i alla fall...


ANTWERPEN
Vi började resan i fredags morse och åkte först till Antwerpen. Jag blev förvånad över att det var en mycket större stad än jag hade trott och det fanns både äldre vackra delar och nyare och mindre vackra delar... :-) Jag var faktiskt inte jätteimponerad av staden. Vet inte om det beror på att vädret var lite halvdåligt eller att vi såg fel saker, men Antwerpen kommer på tredjeplats hos mig bland städerna vi såg.

Ett fint torg

 

Lite rolig skylt vi var tvugna att ta kort på "Parking - blondes only".

 

Vackert hus med massa flaggor! (Blir alltid inspirerad att jobba utomlands när jag ser massa flaggor...)

 

Fredagens våffla! (Belgien är ju känt för sina våfflor...)

 

Satt i en park och vilade lite efter allt promenerande och hittade massa skolklasser som lekte ihop. Det inledde en intressant diskussion om huruvida man får röra sina elever eller inte, England verkar vara väldigt strikta och extremt rädda för pedofiler för där skulle en klapp på ryggen eller en kram aldrig vara ok...

 

 

BRYGGE

Efter att ha tillbringat hela dagen i Antwerpen så reste vi vidare med tåget till Brygge, som är en betydligt mindre och (enligt mig) betydligt vackrare stad. Blev lite kär i staden! :-) Det fanns mycket gamla byggnader och smala gränder, och staden var betydligt mer turistig än vad Antwerpen var. Natten tillbringade vi på ett hostel väldigt centralt, och vi hade glömt hur stort rum vi hade bokat in oss i. Men när vi kom fram så visade det sig att vi hade bokat ett 12-bäddsrum, vilket var en intressant upplevelse, och gav lite flashbacks från Australien för fem år sen då jag bodde så hela tiden. Men det gick bra, förutom läskig trappa och lite konstiga skrik i grannrummet på natten!? På kvällen gick vi ut och åt, och Anna lyckades ofrivilligt charma servitörerna, medan vi sedan frivilligt charmade några andra belgiska killar som visade oss vart man går ut i Brygge. Så det blev en riktigt kul kväll! :-) Anna introducerade mig för ölen Kriek också, som väl egentligen inte smakar så mycket öl...

 

Nästa dag inledde vi med ett besök på chokladmuseet i Brygge, men det var lite av en besvikelse, vi hade förväntat oss massa provsmakning, men icke... Mest massa prat om chokladens historia, även om det avslutades med en lite provsmakning i alla fall. Sedan var det dags att bege sig till nästa anhalt.

 

Vacker kanal!

 

Vi såg lite "segway"-åkare som tog sig fram på Brygges vackra gator.

 

Vår del av det fantastiska hostelrummet...

 

Sedan var det dags att klä upp oss lite för middag ute...

 

Vi hittade en konstig staty och klättrade upp...

 

Sedan drack vi Kriek på en trevlig bar...

 

Chokladmuseet avslutades med lite demonstration av hur man gör chokladpraliner följt av en provsmakning - mums! :-)

 

 

BRYSSEL

Vi kom fram till Bryssel mitt på dagen på lördagen, och både jag och Anna blev lite kära i staden direkt vi kom dit, och det höll i sig... Det är en av mina favoritstäder hittills och tror absolut att jag skulle kunna bo där i framtiden! Ett jobb på Europaparlamentet skulle ju inte vara helt fel heller... ;-) I Bryssel uppgraderade vi oss ganska mycket från vårt 12-bäddsrum till ett dubbelrum på ett hotell - vilken lyx!!!

 

Dagen ägnade vi åt att promenera runt i Bryssel och se det mesta av det vi ville se; för min del de centrala delarna av staden, Europaparlamentet och Kommissionen - lite juridiknördig! ;-) Sedan gick vi tillbaka till hotellet för en tupplur och gjorde oss sedan redo för en utekväll till. Först blev det lite middag och sen gick vi vidare till en bar, men denna dagen blev inte lika lyckad som den föregående, kanske lite beroende på att vi var för trötta, eller beroende på vissa skumma spanjorer...

 

I förmiddags fortsatte vi vår rundvandring i Bryssel med att titta på en känd staty (som jag inte fattar varför den är känd...), beundrande av utsikten, lite mer våffelätande och chokladprovande... Men precis när vi skulle åka hem fick Anna lite kortproblem, och jag fick lära mig exakt hur krångligt det engelska banksystemet är och hur svårt det kan vara att hitta en kundserviceperson för en engelsk bank som faktiskt pratar bra engelska!?

 

Vårt hotellrum låg mitt i stan - vi var så himla glada och nöjda med rummet! :-)

 

Ett vackert ställe och ett vackert väder... :-)

 

Jag utanför min framtida arbetsplats - Europaparlamentet! ;-) Noterade också att Sverige var enda landet som sätter ihop Europaparlamentet och inte skriver Europa parlamentet - så förstår var min svårighet att särskriva engelska ord kommer från...

 

Hittade ett nytt sätt att tjäna pengar på; jonglera framför en bilkö och sedan gå och försöka få pengar. Måste nog öva lite först bara! ;-)

 

Sen kände jag mig tvungen att ta ett hoppkort!

 

Lördagens våffla intogs på turistiga Grand Market

 

 

Den kända statyn. Varför vill folk titta på den?

 

Men tydligen var en hel del intresserade...

 

Utsikt över Bryssel

 

Söndagens våffla! :-)

 

Sammanfattningsvis så var Belgienresan väldigt bra, och jag och Anna hade riktigt kul ihop! Roligt att man kan trivas så bra med någon man bara känt några veckor... Men jag hoppas det blir fler resor ihop, och kanske lite SVerigebesök för hennes del och Englandbesök för min del.

 

 


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0