ICC/Haag på dagen och fest på Piecken på kvällen! :-)


Igår så begav sig jag, Rosa och Vincenzo iväg tidigt på morgonen till Haag för att börja dagen med en rundvisning på ICC (International Criminal Court - där individer ställs inför rätta för internationella brott). ICC var väldigt intressant eftersom jag är intresserad av internationell juridik och vill jobba med det i någon form. Dessutom var det extra intressant eftersom det var det vi huvudsakligen studerade på kursen i International Criminal Responsibility (med den läskiga muntliga tentan...). Efter deras genomgång kände jag dock att jag kunde vissa saker bättre, de var helt klart bättre på att förklara än professorn i skolan! Efter rudvisningen och föreläsningen så fick vi lyssna på en förhandling, och det var väldigt intressant!!! :-) Det var ett vittne som var där för att berätta om när hans son/andra barn blivit medtvingade att delta i militären någonstans i Afrika. Man får en helt annan dimension till det när man ser en riktig förhandling sådär! Det som slog mig också var att allt gick så långsamt; domstolens språk är engelska eller franska men de personer som inte pratar det översätts till båda språken och under den halvtimmen vi var där så hände det en gång att vittnet fick förtydliga sig för att tolken inte riktigt förstod och en gång att den franska översättningen inte fungerade som den skulle och man fick ta om saker. Så det kändes väldigt segt, och säkert väldigt frustrerande för de som jobbar där...

Jag och Rosa utanför ICC, som inte ser ut som något annat än en stor vit byggnad...

 

Efter ICC tog vi tåget in till Haag och tillbringade eftermiddagen med att gå runt och titta på stan, som enligt mig inte var lika vacker som andra holländska städer jag varit i - och framför allt Amsterdam... Försökte hitta Sveriges ambassad med (vilket inte gick så bra), men såg många andra länders ambassader, och drömde om när jag ska jobba i den världen i framtiden!

 

Som den juristnörd jag är var jag såklart tvungen att ta kort framför Högsta Domstolen! ;-) Där min favoritprofessor Buruma ska jobba i höst, inte illa...

 

Fin byggnad (vet inte vilken det är)!

 


Jag och Rosa inne i "den fina byggnaden"

 

Sedan var det dags att bege mig hemåt igen för att förbereda mig för kvällens äventyr, som började med en mentormiddag, fortsatte med förfest hemma hos Ewa och avslutades på Piecken såklart! ;-) Mentormiddagen var väldigt lyckad, och det var kul att träffa alla igen, speciellt de jag umgås alldeles för lite med som Serena, Mikolaj och Brinton. Festen hos Ewa var också kul och vi var alldeles lagom många personer, hade intressanta diskussioner och drack tequila (det var ett tag sen!)... När vi sen kom till Piecken var det massa folk där för typ första gången på en-två månader tror jag, så jag hade en riktigt kul kväll där och kom inte hem förrän framåt 3 tror jag, vilket är sent för mig... ;-) Vi dansade massor hela kvällen och det var toppen, det enda problemet var DJ:en där som alltid är så sjukt dålig (och då ska väl Holland vara känt för sina bra DJ-ar?). Jag menar om Spice Girls är en av höjdpunkterna i hans reportoar så är det kanske inte helt ok! ;-) Kvällen avslutades sedan med ett trevligt samtal om huruvida man ska vara positiv eller negativ - och jag röstar såklart på det förstnämnda!

 

Mentormiddag på Mr. Jacks! (Zsofia, Mikolaj, Serena, Mac, jag, Thijs, Tien, Tim, Julia och Brinton)

 

Mac, Tien och Victoria hos Ewa!

 

Brandt (USA), Mattia (Italien), jag och Zsofia i Ewas soffa - så avundsjuk på att hon har en soffa!

 

Härliga mentorer - Thijs och Tim!

 

Jag och Ewa - som kvällen till ära var sjukt snygg, älskar hennes klänning, så var tvungen att ta kort med henne!

 

På Piecken var det för ovanlighetens skull massa folk! Kul!

 

Och vi var ett härligt gäng där som dansade massor - Zsofia, Tien, Ewa, Victoria, jag, Pierre och Mattia

 

Jag och min underbara söta Zsofia, like you so much sweetie! :-) Det röd/rosa jag dricker är roséöl, som är någon sorts holländsk specialitet som är jättegod, eller i alla fall bra mycket godare än öl! ;-)

 

Jag och fina Maria Laura (som var med mig i Alicante); som jag inte träffat på alldeles för länge!!!

 

Med vår favoritfransman! :-)

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0