Igår var en bra dag! :-)


Igår var en bra dag på så många sätt, älskar när jag får den känslan att shit vilket bra liv jag har, och så kände jag igår! :-) Dagen började med ambassadprovet som gick bra, och det kändes spännande inför framtiden! Sen åkte jag till skolan och lyckades plugga hela eftermiddagen, vilket är mycket för mig, och det gjorde att det känns bättre inför tentan nästa vecka! Men hann ändå med en fikapaus med underbara Anna och vi diskuterade våra fantastiska kommande utlandskarriärer. (I get so many exciting ideas when I talk to you! :-)) Sen pratade vi lite om franska i Frankrike nästa sommar och en USA-runtresa om några år, skulle vara så härligt om något av dem blev verklighet! Eller så kanske jag helt enkelt jobbar på FN i Wien litegrann... ;-) Spännande med alla möjligheter!

På kvällen bar det sedan av till Nijmegens äldsta bar för att dricka lite av deras berömda varma choklad tillsammans med finaste vännerna. Och gladast var jag över att söta Rosa kunde följa med, eftersom hon har varit så upptagen med tentor det sista har jag inte sett henne på alldeles för länge... Fick också reda på att Zsofia följer med till Sverige, så det blir Anna, Tien och Zsofia som kommer några dagar i början av juni, weeeiii!!! :-) Blir perfekt att inte bara behöva åka ifrån alla här utan att några faktiskt fölljer med hem, om än bara för ett tag.

Vi hann avhandla många ämnen på caféet, som skypedejterna på tyska jag, Anna och Zsofia ska ha i höst; alla spännande saker vi ska göra i Sverige; Eurovisionkväll nästa helg; Oh, my Buddha! ;-); att bo i Australien/Nya Zeeland osv....... Har fått en idé om att jag ska förbättra min spanska i sommar med, fast hemma i Sverige då, men med filmer och böcker på spanska och sådär, och alla spansktalande människor är välkomna att höra av sig så övar jag gärna på att prata med! Sen i höst tänkte jag göra detsamma med min tyska, därav min och Zsofias skypedate med tysktalande Anna! VIll jag jobba utomlands är ju språk jätteviktigt och då gäller det att fixa till de jag redan kan lite tänker jag!


På baren Blue Hand med mina underbara! <3

 

Det speciella med det här stället är att man får tillreda sin varma choklad själv! :-) Så man får varm mjölk i en kopp, choklad och grädde att lägga i och även lite rom... Mums! :-)

 

Det roliga var att igår var en så bra dag att jag till och med glömde bort att det regnade! Då är det riktigt bra, eftersom ni alla vet att jag inte är något stort fan av regn! ;-) Här är Tien i sin trenchcoat och Anna i sin regnutstyrsel (hon hade precis blivit superblöt när hon cyklade hem från skolan så hon ville inte ta några risker...).

 

Sedan avslutades kvällen med att jag fick berätta för en amerikan om att vi svenskar är precis så konstiga som han inte trodde att vi var. Han hade nämligen en tröja med trycket "You know that you are Swedish if...", och han hade berättat för mig om den men sagt att det som stod på inte stämde utan bara var roliga saker. Men när han läste upp sakerna som han tyckte var skitskumma så insåg jag att de stämmer ju... :-)

 

Man vet alltså att man är svensk om man...

  • Doppar brödet i skinkspadet på jul. (dopp i grytan)
  • Äter ärtsoppa med pannkakor på torsdagar.
  • Väljer om man ska vara lucia eller stjärngosse.
  • Dansar runt ett stort träd i på midsommar.
  • Äter kräftor i augusti.
  • Firar jul ända till 13 januari. (tjugondag Knut)

Det var några av dem, kommer inte riktigt ihåg alla, men kom på några tillägg man skulle kunna göra:
  • Äter rutten fisk och ser det som en delikatess. (surströmming)
  • Modifikation av dansandet runt trädet: Hoppar runt en ett stort träd; sjunger och dansar om grodor. (små grodorna)
  • Firar häxor som flyger till blåkulla samtidigt som resten av världen firar Jesus död och återuppståndelse.
  • Äter en stor bulle för att fira att fastan börjar, men sen inte fastar. (semla)
  • Gärna lägger sin väska på sätet bredvid på en buss för att ingen ska få för sig att sätta sig där.
  • Tittar på priset på alkohol när man är utomlands för att jämföra hur billigt det är jämfört med hemma.

Kommer inte på så många fler bra just nu, men kommentera gärna om ni kommer på några fler! :-) Det är intressant att reflektera lite över sin egen kultur, hur något som är helt normalt för en själv kan vara väldigt konstigt för någon annan...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0